Tips & Tricks
Over de jaren heen hebben we veel bereikt in regio Den Haag: een hechte en trotste community, een jaarlijks jaarprogramma, meer beleving, deelnemers die trainers (willen) worden, nieuwe generatie ervaren en gedreven trainers, club overstijgende vriendschappen, meewerkende ouders en meedenkende besturen. Maar ook veel geleerd.
Graag delen we onderstaande good practices om anderen ook vooruit te helpen. Deze pagina bevat informatie om beginnende en ervaren trainer/coaches en regionale organisaties te ondersteunen.
1. TRAINERSCHAP
- Verdiep je in de ingrediënten van positief coachen 👍
- Hanteer de 4 inzichten over trainerschap 💡
- Geef veel high fives tijdens trainingen! 🖐️
- Benoem en herhaal het leerdoel bij elke oefening 🗣️
- Hanteer een verhouding van 6 spelers op 1 coach tijdens trainingen voor genoeg aandacht en veiligheid ⚖️
- Investeer in de twijfelaar; elke speler die met onze sport doorgaat is de échte win! 🏅
- Haal inspiratie uit Instagram: @dominatethediamond, @coachballgame @legendsbaseballcamps 📲
2. TECHNIEK | U12 en U15
- Wees consequent met je technische instructies, gebruik bijvoorbeeld onze 5 Gouden Regels
- Gooien: Gooi met ballen van verschillende gewichten (Driveline) en op targets
- Slaan: Varieer de maat van de knuppel (Driveline), soort object, toss richting, en bal locatie
- Stoten: Vervang de knuppel soms met een lacrosse stick!
- Fielden: Ontwikkel naast techniek ook de aanpassingsvermogen en communicatie
- Catchen: Ontwikkel naast techniek ook leiderschap en pitch-calling
- Pitchen: Ontwikkel naast techniek ook de mindset en besteed aandacht aan armcare
- Maak kracht en conditie een vast onderdeel van elke training
3. REGIONALE ORGANISATIE
Voor organisaties die ook de ambitie hebben om een vereniging overstijgend en verbindend regionale programma te bieden hebben ook tips. Heb je vragen over onderstaande punten, neem gerust contact op. We denken graag met je mee!
LET OP: Ons advies is gebaseerd op de situatie in regio Den Haag sinds 2016. Elke cluster heeft unieke uitdagingen en kansen. Onze good practices dienen als inspiratie, geen garantie.
- Definieer de branding ➡️ Missie, kernwaarden en uitstraling
- Centraliseer je communicatie ➡️ Eigen website, email en social media
- Duurzaam inrichten ➡️ Google Drive, functieprofielen, draaiboeken, bank rekening
- Betrek committed trainers ➡️ Lokale helden uit (verschillende hoeken van) eigen regio
- Informeer cluster verenigingen ➡️ Benadruk je doel, sluit aan bij clusteroverleggen
- Wees toegankelijk en (overal) zichtbaar ➡️ Zorg voor herkenbare uitstraling
- Maak het leuk voor iedereen ➡️ Van bestuur tot aan deelnemers, iedereen geniet
- Alignment ➡️ Geef uitleg over regels en verwachtingen aan spelers en de ouders
- Gebruik maatschappelijke trends ➡️ Community building en apps
- Giveaways ➡️ Draagt bij aan zichtbaarheid, saamhorigheid en trots in je regio